Obszerny zbiór materiałów dydaktycznych dla nauczycieli. Książka pokazuje, w jaki sposób angażować uczniów do aktywności i samodzielnego odkrywania przeszłości, oraz jak uczyć ich słuchania i rozumienia opowieści żyjących jeszcze świadków historii. Na publikację składają się scenariusze lekcji historii, języka polskiego, wiedzy o społeczeństwie, etyki i religii, w których nauczyciele praktycy przestawiają materiały edukacyjne wykorzystujące różnorodne źródła historyczne i teksty literackie.
Wśród proponowanych tematów lekcji są nie tylko zagadnienia ściśle związane z historią byłego obozu Auschwitz-Birkenau, ale także m.in. antysemityzm, mechanizmy prowadzące do ludobójstwa oraz stosunki polsko-żydowskie po drugiej wojnie światowej. W części poświęconej językowi polskiemu znaleźć można propozycje m.in. lekcji na podstawie filmu Roberto Benigniego „Życie jest piękne”, zajęć o postawach Polaków wobec Żydów w „Wielkim Tygodniu” Jerzego Andrzejewskiego, a także warsztatów literackich na podstawie świadectw Zagłady.
Uzupełnieniem konspektów lekcji są dwie propozycje autorskich programów nauczania oraz zbiór niezwykle różnorodnych tematycznie esejów literackich i historycznych, które mogą posłużyć w przygotowaniu zajęć z młodzieżą. Są wśród nich m.in. „Wojna widziana oczami dziecka”, „Nelly Sachs wobec kryzysu języka poetyckiego po Holokauście”, „Historia i pamięć. Szkic o człowieku w żywiole zła”, czy „Halina Birenbaum i Manfred Deselaers — dwie drogi do pojednania”.
Wyboru i redakcji tekstów dokonali dr Jolanta Ambrosewicz-Jacobs z Uniwersytetu Jagiellońskiego zajmująca się m.in. programami edukacyjnymi przeciwdziałającymi rasizmowi i dyskryminacji, Krystyna Oleksy — dyrektor Międzynarodowego Centrum Edukacji o Auschwitz i Holokauście oraz Piotr Trojański — współautor pierwszego polskiego podręcznika do nauczania o Holokauście.